Mats Rönne

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet

Sveriges Annonsörer |

Prisutdelningen i 100-wattaren sammanfaller med tiden då Sverige börjar lysas upp av allahanda julbelysningar, både i fönstren hemma och tvärsöver gator och torg i våra städer. Och på samma sätt som en riktigt fin julbelysning skapas av mängder av små lampor tillsammans tycker jag att årets 100-wattare präglades av en tänkvärd och stimulerande kombination av lysande idéer och gott hantverk, där kreativiteten lika ofta satt i själva genomförandet, eller i analysen och marknadsinsikten, som i den bärande grundidén. Att det dessutom blev en spännande duell mellan Åkestam Holst och NORD DDB om vem som skulle få ihop den totala wattsumman gjorde såklart inte kvällen sämre.

The goalkeeper penalty paradox

Sveriges Annonsörer |

Vad är viktigast för dig som marknadsförare: att lyckas, eller att inte riskera att misslyckas?

I förra veckan var ”the Godfathers of Marketing Effectiveness”, d.v.s. Les Binet och Peter Field, i Sverige och pratade om hur marknadsföring skapar effekt och lönsamhet för företag. Deras slutsatser går stick i stäv mot många gängse trender idag, men trots att deras bevis är blytunga är det många som ändå väljer att ignorera deras råd. Varför då?

Världens bästa marknadsföringsböcker har en sak gemensamt

Sveriges Annonsörer |

Strax efter det att Frankrike firat sitt VM-guld i fotboll la reklambyrån BBH upp en omröstning på Twitter, där uppgiften var att kora världens bästa marknadsföringsbok. Upplägget följde samma struktur som VM, med gruppspel, åttondelsfinaler, kvarts- och semifinaler och till sist en duell mellan två böcker i finalen.    

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta?

Sveriges Annonsörer |

Här kommer del 2 i återvinningen av en krönika skriven av min kollega på Sveriges Annonsörer, Mats Rönne. Hans krönika, som jag verkligen tycker är värd att återvinna, handlar om att mäta marknadsföringens värde och nytta. 

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta?

Sveriges Annonsörer |

En av de viktigaste delarna i kommunikationsarbetet är att följa upp de investeringar man gör i media, kommunikation och varumärke. Det handlar om att utnyttja investeringarna till att bygga en kunskapstrappa om vad som fungerar, för att skapa möjligheter att förbättra arbetet så att en långsiktig lönsamhet uppnås genom marknadskommunikationen. 

Att vara sig själv närmast

Sveriges Annonsörer |

Om du följer branschmedia har du säkert sett Nikes senast reklamfilm ”Nothing beats a Londoner” från Wieden + Kennedy. Filmen handlar om ett antal smarta och talangfulla personer inom sport och musik i London, och hur de tar sig an alla de utmaningar som finns med en ”Just do it”-attityd. Den har (med rätta) hyllats för både sin kreativitet och tekniska briljans, och sättet den visar upp personer med olika bakgrund och lyfter fram deras olika kompetenser.  

Att mäta marknadsföringens värde

Sveriges Annonsörer |

Så här i årets slutskede brukar de flesta verksamheter göra bokslut och stämma av vad som åstadkommits under året, och frågan om att mäta marknadsföringens nytta och värde brukar vara högaktuell så här års. Som många vet är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tänkte därför avsluta året med att ge några råd och tips om detta som kanske kan bidra till att göra 2018 än mer framgångsrikt för dig som marknadsförare.

Reklamens A-lista, 100-wattskrönika av Mats Rönne

Sveriges Annonsörer |

Att vinna en 100-wattare är som att få ”stora A” i reklameffekt. Då är det lite intressant att så många varumärken på A är vinnare i år. Adobe, AEG och Apoteket – och även Abby Priest (och kanske för våra internationella läsare Akestam Holst). Men självklart får man stort A även om man heter BRIS, Ikea, Kvinnojouren Ellinor, Mjau (Doggy) eller Trygg-Hansa.

Sidor