Niklas Briselius

Remissinstans för betänkandet av ändringar i AV-direktivet

Sveriges Annonsörer |

Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Malmö: Juridiken i den digitala världen

Seminarium | Malmö

I den digitala miljön uppstår ständigt nya marknadsföringsmöjligheter och det är inte alltid lätt att som annonsör veta vad man får och inte får göra på nätet. 

Plattformsansvar eller inte, det är frågan och i sådana fall hur?

Sveriges Annonsörer |

I september 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag av en översyn av upphovsrätten för EU:s digitala inre marknad. Den snabba tekniska utvecklingen som förändrat sättet innehåll skapas och används var ett av motiven som framhölls när förslagen presenterades. Förslaget i sin helhet är omfattande och innehåller en rad olika delar som ska leda fram till bl.a. en välfungerande marknad för upphovsrätten.

GDPR och LDHT!

Sveriges Annonsörer |

Jag är just tillbaka från vår moderorganisations World Federation of Advertisers (WFA) årliga globala konferens, denna gång arrangerad av Japanska Annonsörorganisationen (JAA) i Tokyo. Innehållet som sköljer över en under en vecka som denna tar tid att bearbeta och det finns spännande frågor att återkomma till framöver. Föga överraskande diskuterades även GDPR på tvären, bredden och längden under veckan! 

En bild – (nästan) 1000 frågor?

Sveriges Annonsörer |

En bild säger kanske mer än 1000 ord, men ställer nästa lika många frågor. I dagens uppkopplade samhälle är det inte svårt att hitta en bild som man vill använda i sin kommunikation. Allt man kan tänkas vilja använda finns i regel några klick bort. Men bara för att det finns på nätet betyder det verkligen att det bara är att plocka russinen ur kakan? Svaret är givetvis naturligtvis inte!

Annonsör och OS – tänk på det här!

Sveriges Annonsörer |

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar. 

Sidor