Reklam

Göteborg: Lär dig skapa effektiv kommunikation - case Volvo Cars "Made by Sweden"

Seminarium | Göteborg

Kampanjerna som vinner reklamtävlingar har uppenbara kvaliteter som gör att de är bättre än andra. Men vad är det som gör att dessa kampanjer vinner – och framför allt, hur kan du dra nytta av lärdomarna från vinnarna? Mats Rönne ger dig det bästa av vinnande kampanjer i 100-wattaren och du får höra Per Carleö, Volvo Cars presentera caset "Made by Sweden".

Samsungs marknadsdirektör om hur man lyckas med långsiktighet i sin kommunikation

Sveriges Annonsörer |

”våga vara lite tråkig”  Han har vunnit titeln årets marknadschef och varit med att bygga upp Samsung till en digitaljätte. I höst är han juryordförande i kategorin Långsiktigt i 100-wattaren. I helgintervjun berättar Karl-Oskar Tjernström hur man lyckas få till långsiktighet i sitt kommunikationsarbete och varför branschen måste tänka om för att nå ut.  

Den klåfingrige politikern

Sveriges Annonsörer |

I min tidiga ungdom lekte jag så smått med tanken på att bli politiker. Att få vara med och utforma vår gemensamma framtid - och samtidigt testa spänsten i sin ideologiska övertygelse - kändes lockande. Ett par år som aktiv i ett ungdomsförbund fick mig dock att börja fundera om politik verkligen var det jag ville viga mitt liv åt. Sedan flera decennier är jag tacksam över att jag valde en annan bana än den politiska och att jag istället kan betrakta politiken på lagom avstånd.

Reklamens sju dödssynder

Sveriges Annonsörer |

Reklam kan vara fantastisk. Den kan ge ny information, skapa förändring och driva marknaden framåt. Men den kan också vara jobbig och störande. 2015 presenterade Simon Kemp från We Are Social och Jon Wilkins från Karmarma, reklamens sju dödssynder och trots att det redan hunnit hända en hel del inom reklamens värld, är dödssynderna alltjämt aktuella.

En rysk VM-pizza kan stå dig dyrt

Sveriges Annonsörer |

I samband med fotbolls-VM, OS-evenemang och andra större och återkommande evenemang uppstår alltid frågor om och hur man i reklam får använda sig av ord och symboler som hänger samman med detta. Alla minns väl pizzabagaren Mammad som valde att kalla en av sina pizzor för OS-pizzan 2006, vilket fick Sveriges Olympiska Kommitté att reagera.

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Sveriges Annonsörer |

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel. Men det finns de som började bra men slutade dåligt som till exempel Tiger Woods samarbete med Nike, Gillette och Accenture, som påstås ha kostat aktieägarna i de varumärkena 900 miljarder kronor när han betedde sig dåligt. 

Sidor