Tobias Eltell

Malmö: Juridiken i den digitala världen

Seminarium | Malmö

I den digitala miljön uppstår ständigt nya marknadsföringsmöjligheter och det är inte alltid lätt att som annonsör veta vad man får och inte får göra på nätet. 

En rysk VM-pizza kan stå dig dyrt

Sveriges Annonsörer |

I samband med fotbolls-VM, OS-evenemang och andra större och återkommande evenemang uppstår alltid frågor om och hur man i reklam får använda sig av ord och symboler som hänger samman med detta. Alla minns väl pizzabagaren Mammad som valde att kalla en av sina pizzor för OS-pizzan 2006, vilket fick Sveriges Olympiska Kommitté att reagera.

Kissie – igen

Sveriges Annonsörer |

Så kom då igår den efterlängtade domen som skulle ge svar på hur influencers ska reklammarkera inlägg som är reklam. En av huvudfrågorna – är "sponsored post” en godtagbar reklammarkering?

Sveriges Annonsörers jurist: "Konsumentverket tar ut svängarna i kritik mot vinklubb"

Sveriges Annonsörer |

Konsumentverket riktar kritik mot Australian Wine Clubs marknadsföringsåtgärder.  Sveriges Annonsörers jurist Tobias Eltell, som har varit med och tagit fram branschens rekommendationer för marknadsföring av alkoholdrycker, tycker att Konsumentverket har tagit ut svängarna en aning.

Sidor