Är slogantvånget dött och begravet i det nya reklamlandskapet?

30
jan
  • Typ: Seminarium
  • Datum:
  • Tid: 08:45 - 10:00
  • Ort: Stockholm
  • Lokal: Sveriges Annonsörer Klara Östra Kyrkogata 2B
  • Arrangör: Sveriges Annonsörer
  • Pris: Exklusivt och utan extra kostnad för Sveriges Annonsörers medlemmar

I och med spelmarknaden omregleras från 1 januari 2019 får den nya lagstiftningen också påverkan på s.k. reklamlotterier som i viss mån öppnar upp för att arrangera reklamlotterier som en marknadsföringsåtgärd.

På grund av det svenska lotterimonopolet har alla som skapat marknadsföring garanterat kommit i kontakt med gränsdragningen mellan tävling och lotteri. Eftersom spelmonopolet innebär att alla lotterier kräver tillstånd och inga tillstånd beviljas för kommersiella lotterier har man som marknadsförare varit ”tvingad” till att arrangera en tävling där en prestation avgör vem som vinner priset. Vanligast är att de som är med och tävlar ska skapa en slogan eller en bild som en jury sen bedömer. Trots att reglerna är tydliga kan det vara lätt att gå fel och det är inte alls ovanligt att otillåtna lotterier förekommer i sociala medier.

Frågeställningar som du får svar på under seminariet:

  • Vad innebär den nya spellagen för reklamlotterier?
  • Vad ska du som marknadsförare tänka på för att göra rätt?
  • Har tävlingar med prestationskrav spelat ut sin roll?
  • Vilka skattemässiga konsekvenser får denna förändring?  

Om Föreläsaren

    

Cecilia Torelm Tornberg och Sandra Hansson är advokater verksamma på advokatfirman MarLaw som är specialiserad på marknadsrätt och Tobias Eltell och Niklas Briselius, förbundsjurister på Sveriges Annonsörer som dagligen bistår Sveriges Annonsörers medlemmar med juridisk rådgivning inom reklamjuridik.


Om Seminariet

Sveriges Annonsörer är Sveriges största nätverk för dig som jobbar med kommunikation. Kom, mingla och inspireras tillsammans med branschkollegor. Vi inleder med frukostmingel 08:45. Seminariet börjar klockan 09:00 och slutar senast 10:00.


Anmälningsvillkor

Seminariet arrangeras exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Om du får förhinder kan anmälan överlåtas till annan person inom samma företag. Eventuell avanmälan måste göras senast 24 timmar innan seminarietillfället, i annat fall faktureras 400 kronor exklusive moms. Du kan avanmäla dig genom att maila till info@annons.se.

Till kalendariet


De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverksseminarier/inbjudningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Fler event i Stockholm:

Lär dig skapa effektiv kommunikation – case Arla
Seminarium | Stockholm

Kampanjerna som vinner reklamtävlingar har uppenbara kvaliteter som gör att de är bättre än andra. Men vad är det som gör att dessa kampanjer vinner – och framför allt, hur kan du dra nytta av lärdomarna från vinnarna? Mats Rönne ger dig det bästa av årets kampanjer i 100-wattaren och du får höra Åkestam Holst och Arla presentera det vinnande caset "Bara mjölk smakar mjölk". Kampanjen vann 100-watt 2018 i kategori Konsument kampanj.

Abby Priest
Effektskapande storytelling i en digital samtid
Seminarium | Stockholm

Lär dig mer om "The Lost Typography of Bauhaus" som har belönats med flera priser under 2018, bl a två förstaplatser i prestigefyllda 100-wattaren. 

 

Så tar du dig fram genom den sociala snårskogen
Seminarium | Stockholm

Välkommen till ett seminarium med fokus på rörligt i det nya medielandskapet. Sociala medier har länge betraktats som ett magiskt marknadsföringsverktyg, där man utan större kostnad kunnat nå sin målgrupp. Och är det rörligt så går det ännu bättre. Men uppenbarligen är det inte så enkelt. 

Anmäl dig

E-postadressen som ska knytas till den här anmälan.
Inloggade medlemmar kan se en lista med namnen på dem som är anmälda till evenemanget. Kryssa i den här rutan om du inte vill att ditt namn ska visas i listan.