Jag har aldrig varit marknadschef under en global pandemi, och tänker varken påstå att jag vet hur det känns eller hur man bäst hanterar utmaningar i dessa exceptionellt annorlunda tider. Men jag hör och ser på nära håll hur ni resonerar och agerar. En del av er kämpar för överlevnad, andra har utmaningar i att ställa om till digitalt tillräckligt snabbt, medan några förundras över att verksamheten går bättre än någonsin.

Men oavsett utgångsläge har vi marknadsförare fortfarande en gemensam utmaning. Vi behöver kunna visa effekten av våra marknadsinvesteringar, både på kort och lång sikt. Jag vet att det för många just nu pågår tuffa förhandlingar och översyn av budgetar och satsningar, och att argumentera för marknadsföringens bidrag till långsiktig tillväxt och lönsamhet är kanske svårare än någonsin. Som vd för vår gemensamma intresseorganisation lovar jag att vi ska göra vad vi kan för att hjälpa till.

Samtidigt som pandemin härjar befinner vi oss i ett stort paradigmskifte. Spelplanen för marknadsföringen har förändrats i grunden. Kanalerna, verktygen och arbetssätten blir allt fler. Reklamtröttheten ökar, samtidigt som effekten av våra marknadsinvesteringar minskar. Branschen – både i Sverige och globalt – är i skriande behov av ordning och reda. Vi behöver nya och anpassade riktlinjer, regelverk och standarder. Vi behöver ny kompetens och kunskap. Vi måste öka transparensen och tydliggöra den etiska kompassen för hur våra investeringar påverkar konsumenter och samhället.

Ja, det är stora utmaningar och behov som behöver tillgodoses, och tro mig, detta kommer att bli ännu mer angeläget i spåren efter pandemin. På Sveriges Annonsörer jobbar vi just nu hårt med de stora branschgemensamma frågorna.

I kristider behöver vi som marknadsförare också rusta oss för framtiden. För krisen tar så småningom slut, och det är då vi får kvittot på hur vi agerade och investerade medan den pågick. Därför vill jag påminna er som är medlemmar i Sveriges Annonsörer att ni har tillgång till mängder av kompetensutveckling, ett ovärderligt nätverk att bolla med, praktiska verktyg och guider, och inte minst oberoende juridisk rådgivning i marknadsrättsfrågor. Passa på och använd detta! Är det någon gång din organisation ska vara medlem i Sveriges Annonsörer – och, framför allt, utnyttja medlemskapet fullt ut – så är det nu!

/Hanna Riberdahl

vd Sveriges Annonsörer
[email protected]

Blogg Hanna Riberdahl
Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar